Blogopmaak

Het slot hangt erop!

duda-wsm • 8 april 2025

Het is zover: we hebben officieel Picture Lock! Na maanden van monteren, terugkijken, even wegleggen, nog wat losse shots opnemen, hermonteren, bespreken met professionals uit het vak, een laatste testvertoning bij het Mijnmuseum en het doorvoeren van de laatste verbeteringen, is de montage van onze speelfilm definitief. Dit betekent dat alle beelden precies staan waar we ze willen hebben en de volgende fase van postproductie kan beginnen! We horen jullie al denken: oké, en nu? Wanneer kunnen we de film nu eindelijk op dat witte doek zien? We vertellen je in deze nieuwsbrief meer over de volgende stappen.

In de laatste fase gaan vier afdelingen gelijktijdig aan de slag om de film helemaal bioscoopwaardig te maken. Twee daarvan zijn Geluid & Muziek: Onze sound designer en componist gaan nu aan de slag om de film naar het volgende niveau te tillen.

Maak kennis met Stan en Bryan!


Stan // Noordersound // Sound Designer

"Hoi! Mijn naam is Stan van den Baar, expat Zuid-Limbo levend en wel in hartje Rotterdam. En ik ben het creatieve brein achter Noordersound, waar ik kunst tot leven breng en verhalen nog dieper laat resoneren met geluidsontwerp en muziek."


Noordersound is ontstaan uit mijn liefde voor film en geluid. Wat ooit begon als een fascinatie voor luide muziek, speakers in grotten, bossen en heuvelland - klank en ruimtelijkheid - is uitgegroeid tot een full-service audiostudio waar vanuit ik met een netwerk aan freelancers werk aan films, series en andere creatieve projecten. Ik geloof dat geluid in cinema niet slechts dienend is, maar een essentieel onderdeel van de beleving – een onmisbare laag emotie die een verhaal versterkt.

Bij Stoffig Licht ben ik betrokken geraakt door de productiegeluidsman van de film die mij al in een vroeg stadium benaderde. Als geluidsontwerper werk ik aan de geluidswereld van de film, van subtiele achtergrondgeluiden tot krachtige scènes die de sfeer van die tijd voelbaar maken. Dit eigentijdse project - historisch gezet maar met een tijdloos thema - heeft een unieke ziel en ik ben trots dat ik mag bijdragen aan het vertellen van dit bijzondere verhaal.



Bryan // Tone Music // Componist



Ik ken Maarten en Jeroen (en het hele kernteam van ‘Stoffig Licht’ uiteraard) van de wandelgangen van Carbon6, waar ik mijn studio heb en zij ook tijdelijk hun kantoor hadden. Opvallend is dat ze altijd goed gemutst zijn en constant druk in de weer met allerlei projecten. Soms kon ik even door het raam gluren waar zij op dat moment mee bezig waren of sprak Maarten me aan dat hij de muziek tof vond die hij door de deur had gehoord.

Twee dingen trokken me voornamelijk aan om samen te werken. Namelijk de kwaliteit van hun werk dat ik vaak voorbij zag komen en de manier waarop ze zo’n immens project aanpakken. Bijna als avonturiers die niet weten wat er na de volgende bocht komt, maar wel de rust en het vertrouwen hebben dat het eindkamp gehaald gaat worden. Voor mij is het altijd al een ambitie om voor een speelfilm de muziek te schrijven, maar ik weet niet of ik zo’n groot project zou aandurven als er een onredelijke hoeveelheid druk bij komt kijken, wat nogal eens voorkomt. Begrijp me niet verkeerd: ik leg mezelf al genoeg druk op en alle betrokkenen hebben de drang om een film neer te zetten van hoge kwaliteit. Wat blijkt uit de verschillende testversies die ik bekeken heb.



Mijn naam is trouwens Bryan Raets. Ik ben een componist en producer uit Heerlen en ben 33 jaar. Vanuit mijn studio TØNE maak ik voor een heel breed scala aan genres en artiesten muziek. Bijv. van pop tot americana, lo-fi tot levenslied. Je kan mijn playlist checken op www.tone-music.nl. Ook werk ik aan mijn eigen muziek en komt dit jaar mijn debuut EP ‘Memento’ uit. Dat is een hele andere kant op, namelijk ‘minimal music’ / ‘neoklassiek’. Wellicht dat deze richting dan weer goed aansluit bij ‘Stoffig Licht’. We zullen zien!
 

De derde afdeling is die van de Colorgrading: 
de beelden krijgen de perfecte look en daar gaat Rico voor zorgen.




Rico // Color-grading


Mijn naam is Rico Derks en ik werk al jaren met veel plezier in de post-productie branche van TV, films en series. Aangezien mijn roots ook in Schinveld liggen, leek het mij ontzettend leuk om een samenwerking aan te gaan met de jongens van Upendi. Hun oude bedrijfspand lag vroeger namelijk bij mij om de hoek en via oude bekenden zijn we met elkaar in contact gekomen. De naam Upendi ken ik voornamelijk uit de commerciële wereld, maar tot voor kort wist ik niet dat zij ook met veel passie aan een lange speelfilm werkten. Jeroen en Maarten vertelden mij over de film ‘Stoffig Licht’. Na de ruwe montage van de film te hebben gezien was ik direct enorm enthousiast, als filmliefhebber. Voor dit project ga ik mij bezig houden met de color-grading. Door middel van het aanpassen van kleuren kunnen de beelden, het verhaal en het gevoel dat uit de film spreekt, worden versterkt. Ik kijk er naar uit om met dit mooie project te starten en samen met het team van Upendi te laten zien dat er in Limburg ook kwalitatieve langspeelfilms gemaakt kunnen worden.


De vierde en laatste afdeling is de VFX-afdeling: hier worden de beelden digitaal bewerkt.

Upendi Film & Co // VFX



Bij een film die afspeelt in het verleden, haal je je de nodige uitdagingen op de hals. Overal waar je filmt, kom je moderne elementen tegen die niet passen in het tijdsbeeld dat je wilt neerzetten. Of erger nog: de locaties die je nodig hebt, bestaan niet eens meer. Denk aan een overzicht van een mijnkolonie, compleet met draaiende schachtwielen en rokende schoorstenen.

Gelukkig is anno 2025 heel veel digitaal mogelijk. We hebben een lijst van ruim 180 shots die langs deze zogenoemde VFX-afdeling moeten. De meesten doen we intern, een handvol shots leggen we neer bij specialisten. Met als uiteindelijke doel: een wereld creëren die de verteling van het verhaal verder helpt.
 

Nu blijft natuurlijk de vraag: wanneer wordt de rode loper uitgerold? 

En die vraag blijft nog even staan. Dat zit zo: tegelijk met al het bovenstaande zijn we in gesprek met partijen die kunnen helpen de film naar een zo groot mogelijk publiek te brengen. Dat is een zorgvuldig proces waarbij we moeilijke afwegingen zullen moeten maken. Je kunt een film bijvoorbeeld maar één keer in premiére laten gaan. Die datum zal namelijk de dag worden dat de film officieel het levenslicht heeft gezien en dat betekent dat de daaropvolgende 365 dagen cruciaal zijn voor bijvoorbeeld deelname aan filmfestivals. Daar willen ze namelijk alleen producties draaien die pas zijn uitgebracht.
De komende maanden zal meer duidelijk worden over de distributie van Stoffig Licht en zodra we daarover kunnen berichten, klimmen we uiteraard weer in de nieuwsbriefpen.

Coming soon dus! :D


30 april 2024
Tweede crowdfunding - Finale geslaagd!
28 maart 2024
Help mee met de laatste loodjes om Stoffig Licht op het witte doek te krijgen!
26 januari 2024
Onze 'All-In-One-Ja'
27 oktober 2023
Ready, Set, GO!
11 augustus 2023
Klaar voor actie op de Sint Servaasbrug!
31 juli 2023
Zon, regen, zon, regen, de paraplu's kwamen hier goed van pas.
17 mei 2023
Volle draaiweek van 7 draaidagen inclusief rustdag.
10 april 2023
Steenkolenmijn in Valkenburg en liftscènes bij het Nederlands Mijnmuseum
4 november 2022
Noor van der Velden, in de film Niske Geerts
5 september 2022
Wat was het stil, niet bij ons in de studio's en op de filmlocatie's. Het is al weer enkele maanden geleden dat wij jou hebben bijgepraat over de voortgang rondom Stoffig Licht. Dat wil niet zeggen dat we hebben stilgezeten. Integendeel. De opnames zijn in volle gang. We hebben nu 25 draaidagen achter de rug, 4211x op de het recordknopje geduwd, ruim 20 uur aan materiaal en 3855 takes gedraaid.
Meer posts
Share by: