Blogopmaak

Even voorstellen: Anja Derks

26 januari 2024

 Onze 'All-In-One-Ja'

Ik kijk met spanning uit naar het eindresultaat!

Tijdens filmopnamen is een belangrijke taak weggelegd voor de visagist(e). Bij de opnames van Stoffig Licht werd deze taak met veel toewijding en verve vervuld door Anja Derks. Zij is van beroep Make-up Artist. Dat is de verzamelnaam voor visagiste, grimeur en kapster. In vakjargon: MUAH = Make Up and Hair. Aan de kunstacademie in Maastricht volgde zij de opleiding Vormgeving Theaterkostuum. Met als onderdelen visagie, grime en kappersopleiding. Zij is in haar vakgebied ook docent.


Anja (42) woont samen met haar man Bas en haar tienjarige zoon Tiebe in het Midden-Limburgse Baexem. Haar hobby’s zijn onder meer schilderen en koken en ook houdt zij van bloemen. Bovendien maakt ze in de winter graag een duik in koud water. “Maar vooral ben ik een creatieveling”.

Hoe ben je betrokken geraakt bij Stoffig Licht?
Maarten en Imelda namen contact met mij op en tijdens het kennismakingsgesprek was er meteen een fijne klik. Hun vraag was of ik kon helpen met kapsels en make-up voor de speelfilm Stoffig Licht. Het toeval wilde dat ik al enige tijd naar zo`n project op zoek was. Het thema van de film sprak me meteen aan. De roman met zijn sfeer uit de jaren 50 past heel goed bij mij. Mijn grootouders zijn geboren in dezelfde tijd als Aaltje en Derk en vooral door mijn beide oma’s zie ik veel herkenning in het boek.

Wat was jouw taak tijdens de opnames?

Mijn belangrijkste taak was uiteraard iedere speler haar-styling en make-up te geven die bij zijn rol passen. Zeker bij een film die bijna 70 jaar geleden speelt is dit heel belangrijk. Naast mijn eigenlijke taak vond ik het leuk om eraan mee te werken dat achter de schermen alles op rolletjes verliep.

Hoe bepaal je hoe een acteur of actrice geschminkt moet worden?
Mijn taak is het versterken van de natuurlijke schoonheid van de acteur of actrice met zo weinig mogelijk zichtbare make-up. Dat geldt ook voor het verdoezelen van oneffenheden. Doel hiervan is het stimuleren van de acteur tot zuivere emotie in zijn spel. Mijn grootste passie is mensen laten ervaren dat ze met minimale make-up, maximaal vertrouwen kunnen hebben in hun rol.
Dat vraagt van mij om diep in het personage te kruipen, vertrouwen te wekken en met overleg en intuïtie te bepalen hoe het uiterlijk van de acteurs op beeld overkomt. Het was ontzettend waardevol dat de benodigde magie hiervoor er telkens weer was bij alle betrokkenen.

Het oog van cameraman Jeroen en het beeld dat regisseur Maarten in zijn hoofd heeft, samenvattend te mogen vertalen in grime, vond ik heel bijzonder. Het was telkens weer een nieuwe uitdaging.


Hoe vond je de samenwerking met de acteurs?
Het werken met de acteurs voelde meteen vertrouwd. Zoveel mogelijk werd alles in overleg met hen gedaan, maar uiteindelijk kreeg ik hun vrijbrief om te bepalen hoe hun haar en make-up definitief in beeld kwamen. Voor, tijdens en na de opnames hebben we heel fijne momenten met elkaar gehad.


Hoe was het contact met de andere leden van de crew?

De samenwerking met de crew heb ik als heel speciaal ervaren. Er was veel respect en begrip voor elkaar. Ik mocht zelfs oordelen over andere aspecten van de opnames, zoals expressie, belichting, kleding, locaties, figuranten, de complete invulling van het beeld en details op de set. Extra leuk vond ik dat de leeftijden van de crewleden zo uiteen liepen. Jong en ouder werkten heel mooi samen. Bewondering heb ik voor regisseur Maarten die zelfs onder de meest stressvolle situaties het hoofd koel hield en de trein op de rails.

Hoe kijk je terug op deze periode van bijna 3 jaar?
Ik herinner mij vooral de fijne sfeer op de set. We werden goed verzorgd, het eten bereid door Riet, Saskia en Hennie was altijd heel lekker. Een prima catering is nu eenmaal ontzettend belangrijk voor zo`n project. Het samen koffiedrinken en eten bood bovendien altijd een goede gelegenheid om effe bij te kletsen.

Het telkens weer filmen op een nieuwe locatie zorgde voor veel uitdagingen. Zeker als het weer soms behoorlijk tegenzat. En wat zijn we op veel plekken geweest! De meerdaagse opnames in Drenthe, in het boerendorp in het Noord-Brabantse Gemert, in een rijdende trein, in grotten, op de mijnsteenberg in Brunssum, in Leenhof, in Dortmund, het Belgische Eisden, her en der op straat en in diverse woningen: bijna te veel om op te noemen.

Soms duurden de opnames heel lang en dan werd mijn geduld wel op de proef gesteld. Maar ik ben nooit met tegenzin naar de set gegaan. Eerder zat ik met tegenzin thuis als ik er écht niet bij kon zijn. Gelukkig heeft mijn collega Ellen Kremers mij op die spaarzame dagen super kunnen vervangen en daar ben ik heel trots op.

Ik kijk met spanning uit naar het uiteindelijke resultaat. Het lijkt mij een heel bijzondere ervaring als ik al die mooie scenes in elkaar zie vallen tot een prachtige sfeervolle speelfilm! Ik vind het geweldig dat ik daaraan mijn creatieve steentje heb mogen bijdragen.


In 2007 startte Anja Derks haar eigen onderneming AnjapirAnjA
waarmee ze op diverse manieren haar creativiteit tot uiting brengt.
Met haar koffers vol kleuren komt ze als visagiste, grimeur of haarstylist naar je toe.
Of het nu om een bijzonder kapsel, een vrolijk geschminkt gezicht of de make-up
voor de mooiste dag van je leven gaat: Anja luistert naar jouw wensen en
combineert d
at met haar professionele kijk op wat passend is voor jou. 

www.anjapiranja.nl

30 april 2024
Tweede crowdfunding - Finale geslaagd!
28 maart 2024
Help mee met de laatste loodjes om Stoffig Licht op het witte doek te krijgen!
27 oktober 2023
Ready, Set, GO!
11 augustus 2023
Klaar voor actie op de Sint Servaasbrug!
31 juli 2023
Zon, regen, zon, regen, de paraplu's kwamen hier goed van pas.
17 mei 2023
Volle draaiweek van 7 draaidagen inclusief rustdag.
10 april 2023
Steenkolenmijn in Valkenburg en liftscènes bij het Nederlands Mijnmuseum
4 november 2022
Noor van der Velden, in de film Niske Geerts
5 september 2022
Wat was het stil, niet bij ons in de studio's en op de filmlocatie's. Het is al weer enkele maanden geleden dat wij jou hebben bijgepraat over de voortgang rondom Stoffig Licht. Dat wil niet zeggen dat we hebben stilgezeten. Integendeel. De opnames zijn in volle gang. We hebben nu 25 draaidagen achter de rug, 4211x op de het recordknopje geduwd, ruim 20 uur aan materiaal en 3855 takes gedraaid.
25 augustus 2022
Aandacht voor de speelfilm
Meer posts
Share by: